« Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu
are,ca cineva să-şi pună sufletul
pentru prietenii săi »(In. 15 :
13)
După învăţăturile religiei
creştine, izvorul ceresc al iubirii este Dumnezeu, Care se descoperă şi coboară
la om prin Fiul Său Iisus Hristos. Dumnezeul
creştin este Dumnezeul iubirii(2 Cor. 13 :11).
Iisus Hristos este « iubirea
desăvârşită », « iubirea desăvârşitoare », « iubirea
îndumnezeitoare »(Sf.
Simeon Noul Teolog, Imnele, Cuvântul 18). El întrupează iubirea lui Dumnezeu
faţă de om, forma desăvârşită a iubirii. El şterge lacrimile, mângâie durerile, satură
flămânzii, vindecă bolnavii, şi iartă
păcătoşii. La El
iubirea nu este o idee sau o mişcare a inimii,ci o faptă dezinteresată care culminează în jertfa de pe cruce. Iisus Hristos vede mântuirea în iubire, în Cruce.
În alte religii, omul jertfeşte lui Dumnezeu. În creştinism, Dumnezeu se
jertfeşte din iubire pentru om. Aceasta e noutatea iubirii evanghelice, duhul
ei cel nou în formă veche.
Iisus Hristos descoperă pe
Dumnezeu în iubire. După
viaţa şi Evanghelia Lui, iubirea este puterea mijlocitoare între Dumnezeu şi
om, puntea de legătură vie între Dumnezeu şi om – puterea care ne îndreaptă
inima spre cer, spre lucruri, spre oameni, spre lumea valorilor. Dragostea Lui
dumnezeiască spune omului : « Vino, copilul meu,
te voi duce la Dumnezeu »(Sf. Simeon Noul Teolog,
Imnele, Cuvântul 18). La Iisus Hristos iubirea nu este numai o poruncă – este şi aceasta şi încă
limpede ca ziua(Mt. 22 : 37-39) – ci mai mult decât o poruncă : o virtute trăită, arătată în cel mai
desăvârşit model de viaţă dumnezeiască.
El aprinde în inimi focul iubirii(Lc. 12 : 49), ne învaţă mai presus de
toţi oamenii cum este iubirea în toată bunătatea, frumuseţea, puterea şi
plinătatea ei.
Prin viaţa şi Evanghelia sa, Iisus Hristos ne arată că iubirea(mai întâi de
toate) este o virtute religioasă.
Iubirea este religioasă, deodată creatoare,
deoarece Dumnezeu din iubire creează cerul şi pământul, toate seminţiile,
fiinţele şi omul ; părintească -
deoarece coboară de la Dumnezeu şi fiască – deoarece urcă din inima omului la
Dumnezeu. Iubirea este religia, comuniunea sfântă de viaţă între Dumnezeu şi
om. În religia creştină se vădeşte dragostea lui Dumnezeu către om prin Iisus
Hristos şi dorul arzator al inimii omului după Dumnezeu[...].
Patimile trupului, întrebările minţii şi
neliniştile inimii aprind în sufletul omului, asemenea cerbului, o sete arzătoare de apă vie, prin care să se
cureţe, să se liniştească, să-şi aline dorul după Dumnezeu. Iubirea religioasă potoleşte acest dor, îl astâmpără
şi satură prin dumnezeiescul har, care nu este altceva decât iubirea şi puterea
lui Dumnezeu dăruită omului prin Iisus Hristos Mântuitorul, în sfintele Taine.
Iubirea părintească a lui Dumnezeu faţă de om o arată Mântuitorul în viaţa
Sa(In. 3 : 16) şi în cele trei parabole despre oaia cea pierdută, despre
drahma cea pierdută şi despre fiiul cel pierdut(Lc. 15). Iubirea fiască a omului faţă de Dumnezeu este
arătată în vieţile tuturor sfinţilor şi ale tuturor drepţilor, care au făcut
din cinstirea şi iubirea lui Dumnezeu scopul cel mai înalt al vieţii lor.
Şi una şi cealaltă sunt creatoare de vieţi, de valori, de
bunuri sfinte şi nemuritoare. Din iubire şi prin iubire se creează viaţa, se
naşte şi se înmulţeşte binele şi fericirea în lume. Iubirea este puterea
creatoare de viaţă, de bucurie şi de fericire.
Prin Evanghelia Sa, Iisus Hristos învaţă
şi arată că iubirea este milostivă,
compătimitoare, samarineană, îndurătoare, dăruitoare.
Iubirea evanghelică nu urmăreşte nici un câştig, nici un folos, nici o plăcere
egoistă. Iubirea lui Iisus Hristos e frăţească, dezinteresată, rodnică. Pilda
samarineanului milostiv (Lc. 10 : 25-37) iubirea aceasta ne învaţă.
Preot Ilarion Felea – Spre Tabor, vol. III(Luminarea)