Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι - ΚΟΙΝΩΝΙA -

Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι - ΚΟΙΝΩΝΙA -

joi, 7 mai 2009

Ţineţi piatra! Nu judecaţi pe sluga Altuia, ca să nu fiţi judecaţi!

Să avem milă pentru cel căzut între tâlhari, să legăm rănile lui.

Să rugăm pe Domnul pentru îndreptarea lui.

Există pocăinţă.

Să-i dorim să afle calea pocăinţei cea mântuitoare ÎPS Teodosie.

“Avem pentru ce să ne căim”;

“Doamne, am venit la Tine, că numai tu ne poţi ierta!”;

“Am irosit timpul dat spre mântuire şi ne-am rănit de moarte”.


"Dacă am greşit, să nu plângem şi să greşim mai departe, ci să plângem şi plânsul să ne oprească din aceste greşeli pe care le-am făcut. Şi după ce ne-am oprit trebuie să ne pregătim, să ne descărcăm de poverile pe care le-am adunat pe sufletul nostru."


http://laurentiudumitru.ro/blog/2009/05/07/insomnii-cel-fara-de-pacat-dintre-voi-sa-arunce-cel-dintai-piatra/#comment-14899


"Cuget de seară
Spre seară însă o ispită cum n-am mai trăit, m-a izbit puternic, fără preaviz. Oarecând, când am judecat aspru pe homosexuali, am păţit tot o mare ispită. Vă mărturisesc că de fiecare dată când mă aprind de ură “în numele dreptăţii”, primesc o palmă bună. Domnul se supără când loveşti în clerul Bisericii Sale, chiar şi când acesta, după logica omenească, merită mustrat cu asprime. El îi iubeşte pe unşii Lui. Ca şi odinioară, în Vechiul Testament, deşi arhiereii căzuseră în idolatrie şi alte păcate mari, pe toţi i-a trecut prin marea Roşie, pentru că erau ai Lui şi pentru că-i iubea."
Laurentiu Dumitru

Diferitele trepte ale unirii cu Dumnezeu


Unirea începe în clipa deşteptării prin har. Omul dă mărturie despre ea prin ostenelile şi dorul după Dumnezeu, iar Dumnezeu ne încredinţeaza de aceasta prin bunăvoinţa, călăuzirea şi acoperământul Său. El însă nu este încă înlăuntrul omului şi nici omul nu este în El, nu este încă comuniune şi împreună-lucrare desăvârşită. Prin Sfânta Taină a Botezului şi a Spovedaniei, Hristos intră în credincios prin harul Său, unindu-se cu el şi învrednicindu-l să guste cât de bun este Domnul cu atâta îmbelşugare şi revărsare simţită a bunătăţii, încât el aseamănă aceast stare cu desăvârşirea. Însă după aceea Dumnezeu tăinuieşte pentru o vreme semnele prezenţei Sale în om, aducând din când în când câte o adiere uşoară, care este numai o imagine slabă şi nu însuşi chipul desăvârşit al unirii. Îngăduie ca omul să petreacă în necunoaştere, până când ajunge la o anumită măsură a înţelegerii duhovniceşti, după înţeleapta Lui călăuzire, şi abia atunci Hristos Îşi face simţită prezenţa în sufletul omului care s-a făcut templu al Preasfintei Treimi.

Aşadar deosebim trei trepte de unire cu Dumnezeu: una este raţională şi este cea a din timpul întoarcerii spre Dumnezeu, iar celelalte două sunt lucrătoare; dintre acestea două, una este tainică, nevăzută de ceilalţi şi neştiută de noi înşine, iar cealaltă este făţişă, cunoscută şi de noi, şi de ceilalţi.

Prima treaptă a comuniunii, cea mai aproape de înţelegerea noastră şi mai des întâlnită, nu încetează în cea de-a doua şi nici chiar în cea de-a treia a unirii cu Hristos, fiindcă viaţa duhovnicească este o viaţă care se desfăşoară în acelaşi timp şi la nivel raţional.

Totuşi, urcând duhovniceşte pe cea de-a doua şi chiar a treia treaptă, firea celui dintâi chip al unirii cu Dumnezeu se schimbă în mod simţitor, iar felul schimbării nu poate fi prins în cuvinte.

Întreaga viaţă duhovnicească stă tocmai în această înălţare de la comuniunea gândită, percepută numai la nivel raţional, la unirea vie , lucrătoare, simţită şi arătată.”

Sf. Teofan Zăvorâtul, Calea spre mântuire, Ed. Cartea Ortodoxă, Ed. Egumeniţa, 2008, p. 209-210)

Sfântul Teofan Zăvorâtul – Tâlcuiri

Joi[Fapte 8, 26-39 ; In. 6, 40-44]. Sfântul Filip l-a întrebat pe famen : « Înţelegi, oare, ce citeşti ? » Acela a răspuns : « Cum aş putea să înţeleg de nu mă va călăuzi cineva ? » Cât de adesea trăiesc acelaşi lucru cei ce citesc cuvântul lui Dumnezeu şi scrierile Sfinţilor Părinţi ! Cele citite nu intră în cap ; mintea nu poate să ia aminte la cele scrise acolo şi să le încapă, de parcă ar fi vorba de ceva străin, despre lucruri dintr-un tărâm necunoscut. Iată că aici este nevoie de un tâlcuitor deprins cu lucrurile despre care este vorba. Sf. Filip avea acelaşi duh care a dat şi proorociile şi nu i-a venit greu să tâlcuiască locul care îl frământa pe famen. Aşa e şi cu noi acum : trebuie să găsim un om care să stea pe acea treaptă a vieţii şi a cunoştinţei de care este legată scriptura care ne frământă, şi el o va tâlcui fără osteneală, căci fiecare are treapta sa de orizont duhovnicesc. Cel aflat pe o treaptă mai joasă nu vede tot ce vede cel aflat pe o treaptă mai înaltă, ci poate numai să ghicească. De se întâmplă ca scriptura pe care n-o putem noi înţelege să atingă o treaptă mai înaltă, iar tâlcuitorul întâlnit de noi stă pe o treaptă mai joasă, el nu ne va tâlcui aşa cum se cuvine, ci va adapta totul la orizontul său şi locul cu pricina va rămâne pentru noi la fel de întunecat ca mai înainte. Se cade să ne minunăm de uşurătatea cu care se apucă să tâlcuiască cele ale Scripturii oameni cu totul străini de tărâmul de care ţin aceste lucruri. Şi totul iese din ei pe dos decât cum trebuie ; însă a se făli cu tâlcuirile lor nicidecum nu uită.

Recomandare de lectura: Zorii cenzurii neo-bolsevice asupra internetului

Un pasaj mai dificil este urmatorul, in care sunt amenintati cu inchisoarea cei care ar face nu se stie ce fel de agresiune asupra altora pe motiv de “discriminare,” inclusiv religioasa. Este enigmatic tipul de infractiune la care se refera legiuitorul, atata vreme cat se refera doar la un potential agresat “discriminat”, si agresat in general. Sa intelegem ca este voie sa fie agresati toti ceilalti, atata vreme cat agresiunea nu are o motivatie “discriminatorie”?

Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani ameninţarea unei persoane sau a unui grup de persoane, prin intermediul unui sistem informatic, cu săvârşirea unei infracţiuni pentru care maximul pedepsei prevăzute de lege este închisoarea de cel puţin 5 ani, pe motiv de rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională ori etnică, sau în considerarea religiei dacă aceasta este folosită ca pretext pentru oricare dintre motivele arătate.

big-brother-logo-10.jpg

Recapituland, vom observa ca masurile luate pentru ingradirea libertatii de exprimare pe internet merg in doua directii:

- controlarea, cenzurarea si penalizarea (inclusiv prin inchisoare) a celor care folosesc internetul ca platforma de exprimare. Adica a celor care detin si administreaza site-uri, bloguri, domenii, etc. Din aceasta categorie fac parte masurile preconizate de Viviane Reding precum si legea pregatita de autoritatile romane. In acest caz proiectul de lege a luat-o inaintea “perspectivelor europene” - suntem iarasi in avangarda masurilor autoritariste.

- controlarea, cenzurarea si amendarea celor care folosesc internetul ca platforma de informare. A utilizatorilor “simpli”, care navigheaza pe internet doar pentru a culege de acolo informatie, materiale, sau pentru a intra in conexiune cu alti utilizatori. Din aceasta categorie face parte proiectul de masuri pregatit in Parlamentul European.

Relevant, in aceasta ordine de idei, este chiar titlul pe care cotidianul citat l-a ales pentru articolul sau: Bloggeri si forumisti, atentie la ce scrieti! Va pandeste puscaria! Ei bine, exact acest lucru se urmareste - limitarea pana la eliminare a libertatii de exprimare. Din “no man’s land” internetul va deveni terenul de operatiuni al unui organism suprastatal in cautare de infractori care isi permit sa gandeasca si sa scrie liber.

Adresa:

http://www.razbointrucuvant.ro/2009/05/07/zorii-cenzurii-neo-bolsevice-asupra-internetului/


Dupa legea "Big Brother" care ii obliga pe operatorii de telefonie mobila si de Internet sa arhiveze informatiile despre toate comunicatiile electronice ce au loc pe teritoriul Romaniei, a venit si randul blogurilor si forumurilor. Ministerul Justitiei are in dezbatere publica un proiect, care daca va fi adoptat, va mari supravegherea activitatilor din mediul online. Potrivit ProTv, vor fi incriminate prin lege anumite fapte comise prin intermediul Internetului, de catre cei care publica ziare online sau bloguri. Nici cei care posteaza pe forumuri sau folosesc alte mijloace ca chat-ul, poseda sau administreaza site-uri de Internet nu vor fi uitati. Pedepsele se incadreaza intre 6 luni si 5 ani de inchisoare. Astfel, vor constitui infractiuni si vor fi pedepsite ca atare, printre altele: accesarea materialelor pornografice cu minori; distribuirea sau punerea la dispozitia publicului de materiale rasiste sau xenofobe; amenintarea din motive de discriminare; negarea, minimalizarea, aprobarea sau justificarea genocidului sau altor crime contra umanitatii. Cei care doresc pot sa-si exprime punctul de vedere despre acest proiect de lege o pot face pana la data de 28mai. »
http://www.ziua.ro/news.php?data=2009-05-04&id=27039

Cronica unui pelerin - VI -





3 mai 2009

După o noapte în care am dormit la M-rea Râmeţ,(http://ortodoxvideo.blogspot.com/2009/04/istoricul-unor-manastiri-romanesti.html) prea importantă în contextul monahal românesc pentru a fi evocată în treacăt, la invitaţia unei creştine, ne îndreptăm spre ...Ţagu!

Nici noi nu mai auzisem vreodată despre această localitate de lângă Sărmaş – Bistriţa-Năsăud( http://www.listafirme.ro/harta/bistrita_nasaud_tagu.htm). Dar aveam să n-o mai uităm. O comunitate ortodoxă de aproximativ 400 de familii, după mărturia preotului Grigore, un slujitor al lui Dumnezeu tânăr, de prin zona Clujului, ca şi preoteasa Ioana, care ne-a răspuns cu amabilitate la întrebările uneori indiscrete.

Ne declarăm surprinşi de ospitalitatea şi bunăvoinţa faţă de noi a acestor oameni care, practic, au insistat ca noi să participăm la Sf. Liturghie în biserica lor, dar şi mai surprinşi că ne-au aşteptat până pe la zece şi jumătate, ca să ajungem în localitate, apoi ne-au primit ca pe nişte oaspeţi de seamă şi ne-au făcut să ne simţim ca fraţi întru Hristos, chiar dacă nu ne mai văzuseră niciodată. Un aspect inedit: toţi bărbaţii stau în naosul bisericii, în timp ce femeile stau în timpul slujbei în pronaos. Ca în Ardeal, e plin de bănci, dar nu sunt strane. Trebuie să ne obişnuim şi să ne adaptăm rapid situaţiei. Preotul nostru liturghiseşte împreună cu Pr. Grigore. Este Duminica mironosiţelor. Predica o ţine gazda, oaspetele fiind prea obosit sau doar smerit pentru a spune cuvânt de învăţătură credincioşilor. Reţin câte ceva: Femeile Mironosiţe nu s-au temut de nimeni şi de nimic, au mers cu miruri la Mormânt, întrebându-se cine le va prăvăli lor piatra, dar au găsit-o dată la o parte, au crezut că trupul Domnului a fost furat şi au alergat să dea de veste. Sf. Maria Magdalena, rămânând în urma lor, a văzut un om şi a crezut că este grădinarul. Nici ea nu credea în Înviere pe atunci. Dar când Hristos i-a spus pe nume: Maria!, L-a recunoscut şi s-a bucurat şi a vestit tuturor Învierea Sa. Avem atâţia sfinţi în calendar pentru că am avut femei creştine, mame creştine, care şi-au crescut fiii în dragostea de Dumnezeu şi de neam.

În aceste zile pe care le trăim noi nu este o criză economică, în primul rând, ci e criză de dragoste. Oamenii nu-L mai iubesc pe Dumnezeu şi de aceea nu-L mai mărturisesc. Nu pot zice: “Hristos a înviat!” decât acei care Îl iubesc pe Hristos. Creştinii de azi nu zic decât în prima zi, apoi parcă le e ruşine de Hristos şi tac. Să învăţăm de la Mironosiţe să-L mărturisim pe Hristos, fiindcă avem datoria să-L mărturisim, mai întâi prietenilor şi colegilor, apoi lumii întregi. Să ducem în lume pacea pe care o primim de la Hristos în biserică, în care intrăm ca în Sfântul Mormânt pentru a învia.

Se încheie Sf. Liturghie cu un parastas(fără colivă! aşa e obiceiul acolo). Apoi atmosfera se destinde, Părintele ne dăruieşte câte o cruciuliţă, ne mulţumeşte pentru participare şi ne dă în grija preotesei sale, care ne duce acasă şi ne omeneşte. Suntem uşor stânjeniţi şi ne întrebăm câţi dintre noi am proceda la fel. Pr. Grigore ne vorbeşte despre istoria locurilor, despre biserică, ortodoxie şi uniaţie, rezistenţă în faţa încercărilor de deznaţionalizare catolice, în parte cotracarate de strămoşii românilor din Ţagu-Mare. Ne arată documente bisericeşti vechi de peste un secol. Regret că n-am cum să înregistrez ce spune, nu am fost pregătită, dar Părintele mă linişteşte: le-a publicat. Sper să le găsesc pe net.

Deşi ne-am ataşat de gazdele noastre şi nu am mai pleca din minunata curte şi grădină, timpul ne presează. Vrem să ne oprim şi la Sighişoara, în drum spre Ploieşti. Ne alinăm cu promisiunea că vom reveni la Ţagu la vară, dacă este voia lui Dumnezeu.

PS: Referinţe pe net: “Ioan Pintea, moderatorul simpozionului, a subliniat rolul pe care îl joacă şi îl pot juca în calitate de formatori preoţii de la ţară, dându-i cuvântul în continuare preotului Grigore Marchiş din Ţagu; părintele a arătat că se mai poate lucra cu copiii şi bătrânii, ultimii - adevarate comori de cultură populară a căror memorie ar trebui păstrată prin înregistrare.”

(http://www.mesagerul.ro/index.php?id=id:00000045645)

“682. ŢAGU, jud. Bistriţa-Năsăud (S. XIV)

1. În vatra satului, îndeosebi în jurul fostului Consiliu Popular, s-au descoperit accidental fragmente ceramice romane provinciale de culoare roşie şi dacice, lucrate cu mâna; materialele indică existenţa unei aşezări rurale.

2. La ieşirea din sat, în dreapta şoselei ce duce spre Ţăgşor, se menţionează o altă aşezare rurală de pe suprafaţa căreia s-au cules fragmente ceramice romane provinciale. 1; 2. G. Marinescu, FileIst, 6, 1989, p. 27, nr. 93/a, b, il. » (http://arheologie.ulbsibiu.ro/publicatii/bibliotheca/popa/repertoriu%20thi.htm)

« De curand, s-a desfasurat la Tagu - in organizarea Consiliului Judetean, Centrului Judetean pentru Cultura, Primariei Comunei Budesti si Parohiei Ortodoxe - manifestarea folclorica "Cu stramosii la Gurete”; "Gurete” sunt denumite niste ridicaturi de pamant cu aparenta de dealuri, dar mai mici. In deschidere, Vasile Codrea (primarul comunei Budesti) a prezentat un istoric al Tagului, apoi Nicolae Galatean (directorul Centrului Judetean pentru Cultura) a multumit factorilor locali pentru ... continuare in Mesagerul De Bistrita-Nasaud »