"Să conştientizăm aşadar necesitatea postului celui
ucigător de patimi şi folositor pentru suflet, care va înviora duhul, va uşura
trupul, va înăbuşi păcatele
şi ne va îndemna voinţa spre culmi duhovniceşti,
spre nevoinţe aducătoare de roade,
spre foame şi sete şi dor de Iisus Hristos"
Omul cu frică de Dumnezeu nu nesocoteşte legea postului. Vă voi vorbi despre această
problemă, căci diavolul cel viclean, care urăşte tot binele, merge la fiecare creştin
şi, legându-l nevăzut cu nesârguinţa şi lenea, îl sileşte să nesocotească
sfântul post, care dă naştere atâtor bunătăţi duhovniceşti şi care contribuie la mântuirea
noastră.
De aceea , vă rog să nu-l ascultaţi deloc pe vrăjmaşul mântuirii noastre, nici să va
supuneţi patimii îmbuibării pântecelui şi nici să vă întoarceţi la obiceiul rău
din trecut.
Fiecare din noi să nu uite
folosul pe care îl aduce postul. El este doctorul sufletelor noastre. Unuia îi umileşte trupul. Altuia îi potoleşte mânia. Altuia îi alungă
somnul. Altuia îi sădeşte dorinţa de a face fapte bune. Altuia îi curăţeşte
mintea şi-l eliberează de cugetele
viclene. Altuia îi leagă limba cea
slobodă şi nestrunită, ca să nu rostească vorbe prisositoare şi necuvioase.
Altuia îi împiedică ochii să vadă încolo şi-ncoace şi să cerceteze lucruri
zadarnice şi vătămătoare.
Postul, încet-încet, subţiază stratul gros al păcatului
care acoperă sufletul şi alungă din el întunericul aşa cum soarele alungă
ceaţa, curăţeşte ochii noştri sufleteşti şi ne descoperă soarele dreptăţii, pe Iisus Hristos. Postul,
împreună cu privegherea, înmoaie întărirea inimii şi ne dăruieşte cucernicia,
încât putem trece uşor, cu harul lui Dumnezeu, peste furtuna patimilor şi a
ispitelor, ajungând la limanul eliberării de patimi.
Desigur, toate acestea, fraţilor, nu e posibil să se
întâmple într-o zi sau într-o săptămână, ci sunt izbutite, cu harul lui
Dumnezeu, în decursul unei lungi perioade de timp, cu multă trudă, după măsura
bunăvoinţei, intenţiei şi credinţei fiecăruia, după dispoziţia lui de a se
împotrivi păcatului, după adâncimea neîntreruptei pocăinţe, după căldura şi
intensitatea rugăciunii. Însă temelia, condiţia şi începutul tuturor acestora este postul. Fără post
nu se poate face nicio lucrare duhovnicească. Virtuţile pe care le zidim pe
temelia postului sunt tari şi nezdruncinate, ca şi cum le-am zidi pe stâncă. Când
scoatem temelia postului şi în locul ei punem îmbuibarea pântecelui, atunci
suntem târâţi de cugetele viclene,
poftele trupeşti şi patimile cele vătămătoare de suflet, aşa cum nisipul este
târât de ape şi întregul edificiu al virtuţilor se prăbuşeşte.
Aşadar, pentru ca să
nu ni se întâmple răul acesta, să ridicăm edificiul vieţii noastre
duhovniceşti pe temelia postului. Însă acest lucru să se facă cu voia noastră,
fără ca cineva să ne silească. Trebuie să preţuim şi să îmbrăţişăm postul în
mod liber şi voit. Necesitatea postului este subliniată nu numai de Tradiţia
Bisericii noastre, de canoanele Sfintelor Sinoade şi de testamentele Părinţilor,
dar şi de Sfânta Evanghelie.
Mai întâi, însuşi Domnul, înainte de a se măsura cu
diavolul în pustie, a postit patruzeci de zile şi nopţi. Şi
aceasta a făcut-o nu pentru că avea nevoie de post pentru a-l pricepe pe cel
viclean, de vreme ce este Dumnezeu atotputernic, ci pentru că a vrut să ne dea,
la fel ca şi înalte împrejurări, o pildă directă şi personală pe care noi să o
urmăm . Acela,
Dumnezeu fiind, nu avea nevoie de post,
dar noi, ca oameni, avem nevoie de acesta pentru a-l alunga departe de noi pe
satana. Căci Hristos, iarăşi, ne-a încredinţat că neamul diavolesc „cu nimic nu poate fi
scos decât cu rugăciune şi cu post”.
Aşadar, după cum lupta
Domnului cu diavolul a fost întemeiată pe post, la fel să fie şi lupta noastră.
Dar şi în Faptele Apostolilor citim că în biserica
Antiohiei se aflau nişte „profeţi şi
învăţători”, cărora Duhul Sfânt le-a poruncit să-i lase pe Pavel şi pe Barnaba
să meargă la lucrarea apostolică. Însă
când şi cum le-a vorbit Duhul Sfânt? „Pe
când slujeau Domnului şi posteau”. Şi într-adevăr şi-au pus mâinile
peste ei(peste Barnaba şi Pavel) şi i-au lăsat să plece”. Cum au făcut acest lucru? „Postind
şi rugându-se”. Şi atunci când
aceşti doi apostoli au vizitat mai târziu bisericile locale din Asia
Mică „le-a hirotonit preoţi în fiecare
Biserică, rugându-se cu postiri”.
Într-o epistolă de-a sa, cel dintâi dintre Apostoli îi
sfătuieşte pe soţi să se înfrâneze „la vremea cuvenită, îndeletnicindu-vă cu
post şi rugăciune”.
Vedem acum limpede din Scripturi însemnătatea postului.
Acesta îl alungă pe diavol. Acesta îl atrage pe Sfântul Duh. Acesta ne ridică
cu mintea de pe pământ, „unde ne hrănim cu hrana stricăcioasă” şi ne insuflă
dorul celor cereşti, pentru „a ne desfăta în viaţa veşnică”. Acesta ne face
asemănători cu îngerii netrupeşti, care niciodată nu mănâncă, ci pururi Îl
laudă pe Dumnezeu. Acesta dă aripi dorului dumnezeiesc, rugăciunii şi slăvirii
Domnului, studierii cuvântului Său. Căci este scris: „Nu doar cu pâine va trăi omul,
ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu”.
Să ne săturăm, aşadar, nu pântecele nostru cu mâncăruri
pământeşti, ci sufletul cu dumnezeieştile cuvinte ale Scripturii şi cu
învăţăturile Sfinţilor Părinţi, insuflate de Dumnezeu. Hrana cerească a
cuvântului dumnezeiesc ne intră în inimă, hrăneşte sufletul, luminează mintea,
sfinţeşte omul în întregime. Să izgonim lenea şi trândăvia. Cel ce stă la masa
şi nu are poftă de mâncare, este bolnav trupeşte. La fel şi cel ce nu ascultă
şi nu studiază cuvântul lui Dumnezeu cu mare dorire şi mulţumire, acela este
bolnav sufleteşte, lipsit de harisme duhovniceşti, muribund din cauza foamei şi
a setei duhovniceşti.
Să conştientizăm aşadar necesitatea postului celui
ucigător de patimi şi folositor pentru suflet, care va înviora duhul, va uşura
trupul, va înăbuşi păcatele şi ne va îndemna voinţa spre culmi duhovniceşti,
spre nevoinţe aducătoare de roade, spre foame şi sete şi dor de Iisus Hristos,
Care a spus: „Eu sunt Pâinea vieţii; cel ce vine la Mine nu va flămânzi şi cel
ce crede în Mine niciodată nu va înseta”.
Sfântul Simeon Noul Teolog, Miezul înţelepciunii Părinţilor, Editura
Cartea Ortodoxă, Editura Egumeniţa, paginile 97-101