Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι - ΚΟΙΝΩΝΙA -

Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι - ΚΟΙΝΩΝΙA -

miercuri, 30 septembrie 2009

Filosofia unei sărmane gâze !




« Non multa, sed multum ! »

Mai slută judecată nici că e cu putinţă : Ce-ai zice de o albină care s-ar apuca să filozofeze cam astfel în faţa ştiubeiului : « Eu trebuie să adun miere din flori. Cea dintâi datorie a mea este să învăţ botanica, morfologia plantelor, fiziologia şi clasificarea lor în varietăţi, specii, genuri, familii etc. Dar, fiindcă în colindul meu de la floare la floare, întâlnesc şi fluturi, furnici şi alte vietăţi, trebuie să cunosc şi zoologia : să am o idee generală despre toată animalitatea. Însă animalele şi plantele sunt legate de scoarţa pământului, trebuie, deci, să studiez şi mineralogia, geologia, petrografia, paleontologia şi tot ce se leagă cu ştiinţa despre plăsmuirea litosferei. În sfârşit, fiindcă acest glob face parte dintr-un sistem  de corpuri cereşti, care umblă prin spaţiul infinit şi întunecat, cum rătăcesc licuricii noaptea,  trebuie să-mi arunc ochii şi spre astronomie, căci toate se ţin în lume şi despre toate trebuie să am o idee generală, înainte de a mă coborî la urdiniş cu o picătură de ceară sau de miere, trebuie sa cunosc filosofia cerii şi a mierii, pe temeiul cunoştinţelor adunate în ştiinţele exacte, începând de la matematici şi până la sociologie, unde se lămuresc raporturile cu proprietarul grădinii în care e aşezat ştiubeiul. Aceasta este numaidecât necesar... Deoarece, pentru a trăi viaţa, trebuie întâi să o înţelegi ; iar pentru înţelegerea fiecărui atom, ai nevoie de înţelegerea universului, - măcar în linii generale »


 

O, sărmană gâză ! Rău te-a sfătuit cine te-a sfătuit. Mare şi crudă bătaie de joc din partea cui te-a îndemnat să înconjuri universul când e să înconjuri ştiubeiul şi  să te opreşti pe cea dintâi floare, de unde să culegi ce trebuie vieţii tale şi tovarăşelor tale ! Ascultă-mă ! Să nu cumva să urmezi acest sfat că vei muri de un milion de ori, înainte de a fi făcut măcar câţiva paşi în genunea asta care se cheamă ştiinţă. Ca să aduni un pic de miere, poţi orişicând, dacă vrei. De aceea, îndată ce ţi-ai netezit aripile şi simţi că eşti în stare a pluti pe marea cea uşoară a văzduhului, dă-ţi drumul de la urdiniş în jos şi apoi fă-ţi vânt spre cea dintâi floare care îţi iese înainte ! O, dumnezeiasca plăcere a celui dintâi zbor !

Simion Mehedinţi Soveja, « Altă creştere – Şcoala muncii », Editura Rotonda, 2009.


Sursa foto : http://www.bookblog.ro/ce-este-bookblog/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu