Tipul Oranta este întâlnit încă în catacombele romane, în care se numărau aproximativ 150 de figuri ale sfinţilor şi ale Maicii Domnului în rugăciune. Totuşi mai târziu, icoanele care o înfăţişează pe Maica Domnului singură au devenit tot mai rare, locul lor fiind preluat de icoanele Maicii cu Pruncul. În arta timpurie o găsim pe Maica Domnului reprezentată atât în chipul unei tinere patriciene, cu capul descoperit, cât şi al unei matroane acoperite cu mofor. Acest tip mai poate fi văzut şi ca fragment al scenei Înălţării Domnului, dar şi ca o parte a icoanei Deisis, în care Maica Domnului îşi înalţă mâinile în rugăciune către Hristos. În această icoană, Maica Domnului este îmbrăcată în haine simple din epoca sa, cu capul acoperit de un mofor roşu sau cafeniu. Arareori ea poate avea o coroană peste mofor, care sugereaza virtuţile ei. Din aceeaşi categorie face parte şi compoziţia Maicii Domnului înconjurată de sfinţi , în care ea este reprezentată cu o mână îndreptată în sus, iar în alta ţinând un papirus, pe care este scrisă o rugăciune de felul: “Doamne, Dumnezeule, ia aminte la glasul rugăciunii mele, pentru ca eu mă rog pentru lume”[...] şi în acest tip Maica Domnului este reprezentată atât în toată mărimea, cât şi bust.[...]
Tot din tipul Oranta fac parte şi icoanele Maicii Domnului cu mâinile înălţate în rugăciune şi cu Pruncul Emanuil pe piept sub formă de medalion, cum este cea din absida soborului Sf. Sofia(1040). Pentru prima oară icoanele Maicii Domnului cu Pruncul pe piept se întâlnesc în catacombele romane din Agnia(sec. IV-V).
Monah Savatie Baştovoi, Idol sau icoană ?, Editura Marineasa, Timişoara, 2000
Surse icoane :
http://www.crestinortodox.ro/manastirea-arnota/f8097-manastirea-arnota-maica-domnului-oranta
http://www.crestinortodox.ro/pelerinaje/71228-pelerinaj-in-rusia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu