Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι - ΚΟΙΝΩΝΙA -

Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι - ΚΟΙΝΩΝΙA -

miercuri, 12 august 2009

Icoanele Maicii Domnului - IV -

Abia începând cu sec. XI Maica Domnului a început să apară reprezentată cu coroană, în chip de Împărăteasă şi Stăpânitoare. Totuşi, acest tip se răspândeşte chiar mult mai târziu, în sec. XIV în arta sârbă, sub influenţa ceremonialului de la curtea bizantină. Compoziţia se intitulează « Stătut-a Împărăteasa » sau « Împăratul Împăraţilor » şi are la bază citatul din Psaltire »Smirna şi aloea îmbălsămează veşmintele tale ; din palate de fildeş cântări de alăută te veselesc ; fiice de împărat întru cinstea Ta. Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta îmbrăcată în haină aurită şi prea înfrumuseţată »(Ps. 44, 10-11). [...] Dacă în arta bizantină clasică hainele simple ale Maicii Domnului subliniau mai ales smerenia, ascultarea şi toate celelalte virtuţi proprii Născătoarei de Dumnezeu, în cazul Maicii Domnului Împărăteasă se arată fără tăgăduire slava şi puterea ei în Împărăţia Cerului, ca Stăpânitoare şi Împărăteasă a cerului şi a pământului.[...] mai târziu, această înfăţişare de Împărăteasă s-a răsfrânt şi asupra icoanelor clasice, adică Odighitria şi Eleusa. Astfel, păstrându-se poza canonică a Maicii şi a Pruncului, s-au schimbat numai hainele Maicii, din smerite şi sărace în coroană de Împărăteasă şi Stăpânitoare cu sceptrul în mână, adică din istorice în metaforice. O astfel de Odighitria binecunoscută la noi este icoana Maicii Domnului « Prizri na smirenie »(Caută la smerenia).

Monah Savatie Baştovoi, Idol sau icoană ?, Editura Marineasa, Timişoara, 2000

Surse icoane :

http://tainacasatoriei.wordpress.com/2007/08/25/acatistul-sfantului-acoperamant-al-maicii-domnului/

http://www.toaca.md/?&ziar_id=32

Icoana din Paraclisul de la

Mănăstirea Neamţ



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu