„Dar dacă nu
era cartea, cărţile, ce s-ar fi ales de noi în închisoare?”
Părintele
Justin Pârvu
-
Părintele Grebnea spune la un moment dat
că în închisoare a citit asiduu din Sfântul Augustin, o ediţie în limba
franceză...Era posibil să circule o carte în închisoare la Aiud? Nu erau
considerate mai periculoase decât
oamenii?
- Se
putea, dar numai prin minuni...
- Apoi spune că a învăţat-o pe de rost...
- Da, o carte circula numai în fascicule, pe
pagini, aveam controlul exact al
fiecărei pagini. Sfânta Scriptură era împărţită, câte trei, patru pagini în
fiecare celulă. Evanghelia lui Ioan, pentru că
asta era cea mai interesantă, era cartea cea mai
disputată. Plângeam şi citeam sub pătură, niciodată cărţile n-au fost citite
atât de bine, niciodată cuvântul n-a avut atâta înţeles. Citeam şi învăţam pe de rost, repetam
în cursul zilei, ne adunam când puteam şi reconstituiam interiorul unei cărţi, fiecare dintre noi ştia un fragment dintr-o
carte, se identifica cu acesta. Ne transmiteam cum puteam paginile pe care
le deţineam[...] Ştiţi, poeziile lui Radu
Gyr au fost salvarea
noastră în închisoare, nu era deţinut care să nu le ştie, să nu le repete
zilnic.
- Poezia v-a salvat...?
- Ne făcusem o datorie din a le reţine, din a nu le uita,
ele nu mai erau scrise, ele se transmiteau prin viu grai. Poeziile
se spuneau ca şi rugăciunile, poeziile ne încălzeau. Dar şi poeziile lui Eminescu şi alţi poeţi,
cunoscuţi sau nu, fiecare îi învăţa pe ceilalţi ceea ce ştia. Poezia îmblânzea
instinctele din fiecare vieţuitor de acolo. Tendinţa gardienilor, a torţionarilor, care ştiau care e psihologia
omenească, era să ne învrăjbească, să ne înnebunească prin lipsa de comunicare,
să ne înrăiască unul împotriva altuia. Oamenii care stau mult unul lângă
altul, în condiţiile de acolo, pot să ajungă la certuri, la scandaluri, să nu
se suporte unul pe altul.[...] Or, ei nu s-au gândit că mai există şi
cultura care poate să-l facă pe om să reziste, că mai exista gândurile,
răbdarea, educaţia. Este extraordinar ce poate născoci mintea
omului...! „Ce facem azi?” ne întrebam. „Azi avem întâlnire în celulă cu un
inginer agronom!”. Inginerul acela agronom trebuia să spună totul despre ceea
ce ştia el de la răsadul roşiei până la răsadul sfeclei.[...] Toţi învăţam
lucrul expus. Aveam profesori de engleză! Gata,
hai să începem! Gramatica, lingvistica, cuvinte, tot ce ştii spune celorlalţi.
Aşa am învăţat noţiuni de bază de engleză, germană, franceză, italiană, tot ce
trecea prin celula noastră...
- Era o adevărată facultate... Mai ceva decât
o facultate...
- [...] vreau să vă mai spun cum veneau cărţile acestea în închisoare. Este
foarte interesant. Erau oameni care
ieşiseră din puşcărie, dar care urmau să reia detenţia, pentru că erau urmăriţi,
ştiau că li se dădea drumul doar ca să fie inculpaţi din nou. Ei bine,
ce făceau ei înainte de a fi arestaţi din nou? Îşi căptuşeau hainele cu fascicule din Noul Testament
sau cu Psaltirea
sau cu alte cărţi de mare importanţă
pentru om în general. Unul îşi lua pe Sfântul Augustin, altul îşi lua Noul
Testament sau alte cărţi, după cum considera el că trebuie să studieze, să se
hrănească , să ajute şi pe ceilalţi. La un moment dat se găseau în temniţa
aceasta cărţi care circulau mai ceva ca oamenii.
- Era vorba de oameni-cărţi, de
oameni-bibliotecă...
- Da, biblioteca o ştiai
acolo, la locul ei, în celulă, la cutare... De asta anunţam pe
tot traseul acesta al celulelor , prin
semnalele noastre secrete, în alfabetul morse. Vedeţi că în celula noastră sunt
atâtea cuvinte în limba germană, atâtea în franceză, atâtea în italiană, atâta
filozofie, atâta teologie, atâta geografie, atâta istorie...! [...] Astfel toate celulele erau adevărate şcoli, săli de studiu,
citeam şi învăţam ştiind că astfel puteam să rezistăm , să înfrângem vremurile
şi condiţiile în care ne aflam. Bine, totul era la nivel de
puşcărie, să nu-şi imagineze cineva că
stăteam să studiem ca la biblioteca Academiei...
- Aveţi obsesia cărţilor, am văzut în multe
dintre ieşirile dvs. publice că îi îndemnaţi pe oameni să citească.
- Dar dacă nu era cartea, cărţile, ce s-ar fi ales de noi în
închisoare? Ne-ar fi supus cu forţa, ne-ar fi dezumanizat. Aşa am respirat libertate prin cărţi, am văzut lumea de
dincolo de gratii prin intermediul cărţilor. Despre ce am fi
vorbit între noi , dacă n-am fi avut cărţile, dacă n-am fi avut amintirea lor,
educaţia şi răbdarea pe care ni le-au conferit? Oamenii
fără cultură, fără amintiri, fără o cultivare a răbdării nu pot rezista în
condiţii extreme...Acum nu mai citesc nimic, din păcate. Am
uitat toate Acatistele, toţi psalmii, toată Biblia, Noul Testament... Cum am
intrat în libertate le-am avut la îndemână şi n-am mai avut timp de ele, am crezut
că e mai bine să fiu în relaţie cu oamenii şi mai puţin cu cărţile.”
Adrian Alui Gheorghe – Părintele Iustin Pârvu şi
morala unei vieţi câştigate, Editura Conta, Piatra Neamţ, 2005, paginile
99-103.
Pentru a
lupta împotriva trândăviei care ne ameninţă, să recurgem şi la cărţile duhovniceşti,
despre care Părintele Justin ne învaţă că ne ajută să respirăm liber nu doar în
condiţii de privare de libertate, ci şi de robie a patimilor. Cărţile Sfintei
Scripturi şi ale Sfinţilor Părinţi îi ajută omului căzut să se ridice din
temniţa în care l-au închis patimile sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu