De ce se sting luminile în discoteci ? de Pr. Savatie Baştovoi
Iată încă o regulă: Nici o ruşine nu poate fi atât de puternică, încât să nu poată fi biruită. *
Fiecare epoca a însemnat o luptă împotriva a ceva. Renaşterea a luptat pentru restaurarea omului, epoca modernă pentru instaurarea democraţiei ş.a.m.d. Dar cea mai interesanta este lupta care se duce astăzi. Ultima luptă a omenirii, poate pare ciudat, este lupta cu ruşinea.Teoria lui Freud despre complexe, pe care acesta a lansat-o în secolul trecut, a umplut imediat minţile multora, de multe ori fără ştirea şi fără voia lor. Nu ştiu în ce măsură a reuşit Freud să ne vindece de aceste complexe, cert este că el a reuşit să creeze un complex nou cu care a infectat secolul XX - complexul Freud.
Obsesia reuşitei în viaţă pare să fi găsit în vremea noastră o rezolvare atât de simpla: perseverează, impune-te ! Cum vrei să te respecte alţii, daca tu însuţi nu te respecţi ? Învinge-ţi timiditatea, cauza tuturor nereuşitelor. Psihologii moderni oferă o mulţime de metode de a scăpa de timiditate, aceasta a devenit o preocupare centrala a pedagogiei şcolare şi a familiilor tinere. Totul pentru a cultiva personalitatea copilului, pentru a scăpa de frustrarea "comunistă" !
Eu nu încerc să înlocuiesc acest ideal cu cel creştin, pentru că vreau să fiu citit până la capăt. Dar aş propune să ne întoarcem la grecii antici, care trezesc de obicei multa admiraţie chiar şi la cei care nu ştiu nimic despre ei. Să luam cea mai bună variantă a bărbatului timpurilor noastre: tânăr, cu bani, conduce o afacere personală, unul din cei doi care se întâlnesc în lift în reclamele la crema de ghete şi se uită cu invidie la pantofii celuilalt. Unul din cei care, respectând recomandările psihologului său, începe întotdeauna primul vorba. Acum să vi-l închipuiţi pe acest bărbat al vremurilor noastre nimerit în grădina lui Pitagora, unde începătorii tac în primii trei ani. Se înţelege că bărbatul nostru, la prima încercare de a se "pune în evidenţă", a fost alungat de pitagoreici ca un bădăran.
Reclamele pe care le vedem pe stradă, în ziare şi la televizor, toate te îndeamnă să fii primul, să fii cel mai bun. Sigur că îndată apare întrebarea: cum să fie toţi "primul" ? In tradiţiile tuturor popoarelor pentru a deveni "primul" e nevoie de multă osteneală, trebuie să te umpli de virtuţi. Acum însă e mult mai simplu. Vrei să fii primul ? Nici o problemă, cumpără bateriile DURACELL şi fumează KENT, dar, dacă nu-ţi ajung banii, cel puţin uita-te la una din emisiunile PRO TV, toate îţi vor spune că eşti primul !
Acum, vă propun să înţelegem de unde această lupta cu "timiditatea" şi cu reziduurile "comuniste" în noile programe şcolare şi în tot ce vedem si auzim. Cum altfel s-ar fi putut vinde unei femei normale din România cizmele acelea lungi, care nouă ne aduc aminte de pescarii din delta, scumpe cât o vaca ? Sau cum s-ar fi vândut nişte hamburgeri de plastilina la preţul pe care poţi să-ţi cumperi un pui, dacă nu s-ar fi afişat mai înainte panouri pe strada cu portretul unei tinere femei sub care scrie: "Eu să spăl şi să calc" ? "Eu sa mă mulţumesc cu puţin ?" "Eu să fiu devreme acasă ?"
Deoarece, la aceasta vârsta, e normal ca fetele să nu dispună de atâta bănet (deşi unele, ce-i drept, îl dobândesc singure, folosind cu îndemânare uneltele pomenite mai sus), s-a inventat un complex şi pentru părinţii care sar cu banul, complexul părinţilor încuiaţi la minte. De obicei, aceştia sunt nişte părinţi răi, care nu-şi lasă propriii copii să-şi trăiască viaţa.
Poetul Esop, care nu reprezintă tradiţia Biblică, are o fabulă extraordinară despre ruşine: Zeus, când făcu oamenii, rândui in fiecare felurite înclinaţii, dar uita să le dăruie tocmai Ruşinea. Si, nemaiavând pe unde sa o aşeze, ii porunci sa intre prin dos. Ruşinea se supără si se împotrivi. Dar Zeus îşi susţinu cu tărie porunca si Ruşinea zise: "Intru prin dos dacă n-o să intre si Eros prin acelaşi loc; dacă va intra el, eu voi ieşi". Din aceasta privinţă, toţi desfrânaţii sunt neruşinaţi ("Zeus şi Ruşinea").
Ceea ce ne călăuzeşte spre virtute, ca un fir al Ariadnei, este sentimentul ruşinii, care, după părerea Sf. Părinţi, este glasul Duhului Sfânt din noi. Ruşinea nu este prezentă la copii, atâta timp cât aceştia se afla in starea de inocenţă fericită, care este dincolo de virtute. Ea apare însă o data cu primele mişcări spre păcat, când copilul afla ce este binele şi răul.
Noi toţi am moştenit această fire, şi cei care cred în Dumnezeu şi cei care nu cred. Dacă vreţi, aceasta este o dovadă că Dumnezeu există, că Biblia este adevărată. Urmăriţi aceasta pe tinerii care vin din provincie la studii in oraşe. Minunaţi-vă de timiditatea lor de care râd prezentatorii TV. Minunaţi-vă de roşeaţa din obraji atunci când îşi cumpără un pachet de ţigări într-un bar aglomerat. Minunaţi-vă de modestia cu care stau pe tuşă in discotecile barbare, aşteptând să vină un blues ca să-şi invite la dans fata de care s-au îndrăgostit.
Tânărul trăieşte numaidecât acest conflict: pe de o parte, toţi îi spun că aceasta este bine, pe de alta, el simte o puternică împotrivire in adâncul fiinţei sale, pe care nu o poate explica. Glasul lăuntric ii spune că e o neghiobie ca o mulţime de oameni să se adune intr-o hala mare şi să se mişte unul în faţa altuia, pe de alta parte, asta-i provoacă plăcere. Atunci, pentru a le împăca pe amândouă, se sting luminile în discoteci, iar cei începători cu totul se ameţesc cu vin ca să alunge senzaţia penibilă. Rămâne doar plăcerea aceea înfricoşătoare, goală. Începătorii săvârşesc păcatul cu lumina stinsă. Ei nu numai că se ruşinează unul de altul, dar, fără să-nţeleagă, se ruşinează de blândeţea omniprezentă a Ziditorului. Obiceiul de a stinge lumina ni se trage de la Adam, acesta, îndată după săvârşirea păcatului, a fugit să se ascundă la umbra unei tufe din Grădina Raiului. De atunci noi repetăm gestul bietului Adam.
Noaptea se săvârşesc furturile, violurile, e vremea prielnica pentru păcat. Tot noaptea a ieşit şi Iuda de la Cina cea de Taina ca să-L vândă pe Iisus, după cum ne descrie Evanghelistul Ioan: Deci după ce a luat acela bucăţică de pâine, a ieşit numaidecât. Si era noapte, Ioan 13,30 Iuda, mergând să-l vândă pe Iisus, ţinea in mana bucăţica de pâine pe care Acesta i-o întinse la masa. Ca să înţelegem frumuseţea acestui gest, trebuie sa ştim că în tradiţia iudaică gazda întindea prima bucăţică oaspetelui celui mai iubit. Asta a vrut sa arate si Hristos când i-a întins bucăţica lui Iuda, cu atât mai mult ca aceasta nu era o pâine simplă, ci pâinea euharistică, adică însuşi Sfântul Trup al lui Hristos, care S-a jertfit pentru răscumpărarea noastră, inclusiv si pentru Iuda. Insistând asupra acestui amănunt, Sf. Ioan ne atrage atenţia asupra gradului mare de neruşinare a lui Iuda, la care a ajuns din cauza patimii.
Lupta cu ruşinea este lupta cu noi înşine. Să nu ne închipuim că dacă rămânem fără un picior sau fără ochi ne numim handicapaţi, iar dacă lăsam să ni se distrugă unul din sentimentele de baza ale fiinţei noastre ne vom numi atlanţi. Tot handicapaţi ne vom numi, dar nişte handicapaţi monstruoşi, de care nu va mai vrea nimeni să îngrijească. Este înfiorător că această luptă cu ruşinea le reuşeşte celor care o poarta. Dacă-mi îngăduiţi să mă exprim mai exact, celui care o poarta, adică diavolul. Da, este cu putinţă să învingem ruşinea si o data cu ea orice urma a chipului lui Dumnezeu care este în noi. E nevoie, ce-i drept, de ceva efort, dar nu e imposibil. Noi avem puterea si libertatea de a ne transforma in nişte monştri care îşi sfârteca cu răceala propriii copii in numele unei absurde izbăviri de complexe.
In ce priveşte complexele, acestea sunt faptele si gândurile tainice care ne cresc pe faţă şi pe ochi, oricât nu ne-am lupta cu ele.[…] Lasă-te de acestea si vei scăpa de complexe. Fă faptele luminii, că Lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit întunericul mai mult decât Lumina, pentru ca faptele lor erau rele. Ca oricine face fapte rele urăşte Lumina şi nu vine la Lumina, pentru ca faptele lui să nu se vadă. Dar cel care lucrează adevărul vine la Lumina, ca să se arate faptele lui. (Ioan 3, 19-20) Să lepădăm dar lucrurile întunericului si să ne îmbrăcăm în armele luminii. Să umblăm cuviincios, ca ziua. (Romani 13, 12-13)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu